luni, 12 mai 2014

Terapie de cuplu


Nu irosiți conflictul

Oamenii au istorii unice, povești nespuse, opinii diferite, perspective complexe și convingeri înrădăcinate. Suntem creatori de sens și atribuim semnificații personale realității în care trăim. Dar fiecare construiește propria realitate, diferită de a celui de lângă el. Procesul e natural și firesc, însă duce adesea la ceartă și conflict.

Cuplurile ajung la terapie tocmai în acest punct. ”Ne certăm prea mult. Nu mai comunicăm. Ne-am îndepărtat. Nu mă ascultă. Nu mă înțelege. Nu-i pasă. Nu știu ce vrea. Nu e acolo pentru mine.” Nu certurile sunt adevărata problemă - dacă s-ar opri puțin să privească cu obiectivitate și un strop de detașare ar remarca că există un tipar similar în fiecare discuție aprinsă și în fiecare război. Diferă doar contextul și pretextul. 

În orice critică stă un sâmbure de adevăr, pentru că în spate regăsim o dorință neîmplinită și o nevoie fără răspuns. Cea mai importantă întrebare este sub ce formă le transmitem celuilalt. Într-o formă pe care o înțelege ușor și o descifrează corect? Sau ca reproșuri, acuze, critici, cicăleli, atacuri, pedepse, amenințări, umilințe, jigniri, ironii, tăceri, bosumflări, retrageri, evitări...

Fiecare partener are nevoie de un proces de introspecție care să ajute la clarificare și conștientizare. În terapie învață să-și privească propriile experiențe și devine conștient de bagajul pe care-l poartă. Însă nu se naște conștientizare fără durere, ne spune Jung. E simplu să gândim că lucrurile nu merg bine din cauza celuilalt, dar principalul obiectiv este să ne întoarcem privirea către sine pentru a descoperi unde am rămas blocați. Conflictul nu e altceva decât o oportunitate de creștere și dezvoltare. Nu-l irosiți.


Un comentariu:

  1. Anonim18:15

    Buna ziua. Am foarte multa apreciere pentru sprijinul primit, desi am venit cu alta problema -ce credeam eu problema - am fost ajutata sa depasesc o situatie grea si am inteles lucruri din trecut care pot fi schimbate. Multumesc si toata aprecierea. Daniela

    RăspundețiȘtergere